HIGH END BEURS MÜNCHEN 2016

Buiten het feit dat ik altijd een verhaal schrijf over mijn belevingen in München hadden wij zelf ook weer een stand. Dit keer samen met Ton van der Veeken en onze stand begint zo langzamerhand toch wel een soort van Holland House te worden. Zoveel Nederlanders hebben wij kunnen verwelkomen op onze stand. Dit kan aan de aanwezigheid van mijn aantrekkelijke vrouw liggen, het kan de koffie zijn, het kunnen de stoeltjes zijn, wat het ook mag zijn het is gewoon lekker druk en gezellig. Voor de rest kregen wij veel audiofiele liefhebbers op bezoek vanuit Japan, Thailand, China, Taiwan, Singapore zelfs uit Iran en Turkije, en zo kunnen we nog wel even door gaan. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat dit absoluut de grootste audiofair ter wereld gaat worden, zoveel nationaliteiten heb ik van mijn leven nog nooit op zo’n 24 vierkante meter ontmoet (op onze stand).

 

Reel to reel

Wat kan je nu van al dit audio aanbod uitpikken als journalist? Het thema viel op de ouderwetse geluidsbandrecorder, waar de Engelsen zo mooi van zeggen: “Reel to reel”. Dit blijkt een upcoming markt te zijn ik heb het er al in verscheidene artikelen in Music Emotion over gehad, we kunnen er niet meer omheen. Er was zelfs een stand waar nieuwe Philips cassettebandjes werden aangeboden met muziek, het moet toch niet gekker worden… Wat is nu de reactie, op het teruggaan in de tijd, van de audiofiele bezoekers, dat konden wij zelf heel goed meten en inmiddels weten. Wij hadden op onze stand een zeer mooie Philips N4522 staan waarop wij 38 cm per/seconde, twee spoor, stereo banden afspeelden. Zoals u nu waarschijnlijk wel begrepen hebt, zitten wij nu ook dik in de reel to reel tapes. Gelijkluidend kwamen ook de antwoorden op de volgende vraagstelling:
‘Wat maakt het geluid van geluidsbanden zo aantrekkelijk?’ en dan moest je wel even oppassen want sommigen konden met hun antwoord gemakkelijk een dag vullen. Het geluid omschreven ze als warm en toch open, zeer herkenbaar wat goede lp’s ook van zichzelf hebben. Mijn eerste bezoek betrof het beroemde audiohuis Horch House, het is een audiofirma uit Slowakije, ze hadden een mooie stand met diverse snoepjes uit het verleden staan, wat te zeggen van de Nagra T, de Studer B67 en de zeer aan mijn hart liggende kleine Stellavox. De firma neemt nog niet zelf op, maar geeft via licenties analoge opnames uit op hun eigen label Reel; to Reel. Daarnaast is Horch House met een aantal oude knakkers van Revox/Studer bezig om een nieuwe recorder uit te brengen. Laat ik even een voorspelling doen: ik verwacht op de High End München 2017 dat bij elke serieuze stand zeker een recorder komt te staan.

 

High end beurs Munchen 2016_2

 

Beleving

Dr. Burkhardt, eigenaar van Eternal Arts, is ook volledig met toonband bezig, via drie machines speelden ze de muziektapes zelf af, hoewel zelf uitgeven doen ze niet, maar ze maken op verzoek kopieën van allerlei aard naar geluidsband en adviseren dan ook gebruik te maken van hun Tonband Tube Stage en een hoofdtelefoonversterker, allemaal in eigen huis gemaakt en dat klonk geweldig. Vervolgens uit Italië Hemiolia, deze firma is al wat langer bezig vanaf 2013 en levert wel eigen opnames op hun label met hun 2 A80 Studer machines kopiëren zij naar 16 Telefunken M15A recorders met recht zoals we dat vroeger noemden een copybank (zie foto). Om dit machinepark aan te schaffen en te onderhouden moet de markt wel groot zijn, want de banden kosten gemiddeld tussen de € 280,- en € 400,- en dat voor 40 minuten muziek, wel in de hoogste kwaliteit. Toch draait het net als bij lp’s meer dan alleen om muziek draaien. De beleving en het in het bezit hebben van zo’n fantastische machine, brengt ook veel voldoening. Oh en dan deze man ook uit Italië mag ik zeker niet vergeten en ik kan u verzekeren, u loopt er ook niet zo maar even aan voorbij het is absoluut een karakteristieke verschijning Giulio Cesare Ricci. Hij is directeur van het beroemde label Fonè Records uit Italië. Bij deze Giulio kon je uiteraard geluidsbanden kopen, maar ze werden ook direct gesigneerd door de chef en dat bevorderde de verkoop aanzienlijk.

 

Dichtbij de natuur

De tweede categorie als we het over geluidsbanden/recorders hebben, zijn de stands waar met reel to reel werd gedraaid en dat waren er nog al wat. Om te beginnen bij Kharma daar stond een Tascam 38cm p/s, 2 spoor, stereo die geheel door Greg Beron was gerestaureerd en daarnaast nog eens custom made was uitgevoerd. Leg maar even € 20.000 neer en hij is van u. Aangezien ze van onze banden gebruik hebben gemaakt, kon ik een mooi oordeel geven over de geluidskwaliteit en die was absoluut top, temeer ook omdat Greg de voorversterker van de recorder zelf heeft gebouwd. Overigens wil ik ook een compliment aan het team van Kharma uitdelen ze krijgen van mij het predicaat van de best akoestisch aangepaste ruimte. Het zag er zeer organisch uit en klonk misschien ook wel zo, dichtbij de natuur. De AAA uit Krefeld was ook vertegenwoordigd met de zeer kleurrijke figuur Uli, deze man ademt door zijn Pruisische snor alleen maar analoge adem uit. Het is in de AAA club een zeer gerespecteerde verschijning en wij houden allemaal, zonder uitzondering, van onze Uli, hij draaide met een Telefunken A15. Nu alle oude bandrecorders weer stuk voor stuk voor de dag worden gehaald, moet men als eerste de koppen nakijken net zo belangrijk als de naald van je pick-up element. Zijn de koppen versleten dan weet ik nog wel een adres waar je nieuwe kan laten maken, het is de firma AM Belgium NV, zij zijn zeer kundig en leveren voor elke machine de juiste koppen. Wij gaan binnenkort een bezoekje brengen aan deze firma. Ook onze Tim de Paravisine wie kent hem niet, is in het bezit van een recorder van Denon, ik had er nog nooit van gehoord en was zeer verbaasd, maar dat kwam doordat deze Denon Japan nooit heeft verlaten en uitsluitend werd gebruikt door de Japanse radiozenders. Bij Nagra stond uiteraard een Nagra te spelen, het blijven erg mooie machines om te zien, heel jammer maar de prijzen zijn inmiddels sky high geworden.

 

High end beurs Munchen 2016_3

 

De driekleur

Als laatste wil ik afsluiten met mijn bekende chauvinistische uitstapjes en dat betreft Siltech, Van den Hul, Grimm Audio, Daudio, allemaal zeer goed verzorgde ruimtes met een goede klank, ik word altijd warm en gloei dan van trots en zou bijna in elke ruimte de driekleur willen zien wapperen. Als laatste geef ik de award voor de mooiste stand in de hallen aan RHA in ear headphones met de sympathieke Hans Oudwater, werkelijk een zeer opvallend geheel en op afstand de meest belangrijkste publiekstrekker. Waren ze op de Son & Image beurs nog tevreden met een klein tafeltje nu pakten ze echt uit, de zaken gaan vast goed. Tot zo ver de High End in München, overweeg er eens naar toe te gaan, je kunt er echt dagen vertoeven en zelfs dan zijn de vier dagen nog zeer krap bemeten. Wij zijn er in ieder geval weer volgend jaar met dan uiteraard de derde versie van de zeer succesvolle € 1,- cd die wij in samenwerking met de High End in München hebben gemaakt.

Fritz de With, Balance engineer STS Digital

 

High end beurs Munchen 2016_4